2010. március 30., kedd

Rucola, borsmustár, rukkola (Eruca sativa L.)

A ruccolát borsmustárnak hívják magyarul, egyébként hallgat még a rukkola, arugula, rocket névre is. Kétéves, mediterrán növény, a tormával és a mustárral rokonságban lévő. Apró termetű (20-25 cm) tősarjakkal terjedő és növekvő, apró, sárgásfehér, keresztesvirágú. Sötétzöld, erősen szeldelt leveleit főként a meleg időszakban hozza, első pillantásra úgy tűnik, mintha pongyola pitypangot látnánk, ugyanis a borsmustár levele nagyon hasonlít rá.

Termesztése:

A napos helyet kedveli, (naná hiszen mediterrán növény) a szakemberek azt írják a tápanyagban gazdag talajt szereti, de szerintem (tapasztalat) nem igényel különösebb gondoskodást homokos, meszes talajba is ültethető. Magját elszórva vadon is kikelhet. Nem muszáj minden nap locsolni, kezdő fűszerészeknek kifejezetten ajánlott! Érdemes mindig frissen szedni, mint általában a friss fűszernövényeket. Lakásban is termeszthető, világos-napos helyet keressünk neki és ott gyakrabban öntözzük. Én most ültettem a kertbe kicsit előcsiráztatva, a brokkolirózsa kertészeti blogomban van róluk kép most milyenek. Nem kell előnevelni csak a madarak és az időnyerés miatt fordultam ehhez a módszerhez. A régi kertben virágot, magot hozott, és elvetette saját magát, ott már az egész kertben elterjedt, különböző helyeken bukkant elő, mint a kapor. Télálló. Ellensége a földibolha különösen száraz időben kis lyukakat fúr, a levelén. Magjait már itthon is forgalmazzák

Élettani hatása:

Gasztronómiai élvezetén túl, nagy mennyiségben tartalmaz C, A, B, és K-vitamint, ezen kívül kalciumot és vasat is. Ismert baktériumölő és emésztést elősegítő hatása is. A rukkola étvágyjavító hatású, tonizál és vértisztító.

Felhasználása:

A hűtőszekrényben csupán 1-2 napig őrzi meg frissességét, ezután gyorsan megsárgul. Az íze erősen dióra, egyesek szerint földimogyoróra emlékeztet, egy kevés mustár ízzel keveredve, kissé csípős. Önmagában vagy más salátákkal keverve készíthetünk belőle ízletes saláta alapot. Kitűnő zöldfűszer, nem csak salátákban, de tészta ételek, levesek, halak, fűszervajak, esetén is. Általában frissen adom az ételhez. Ahhoz, hogy a vegetációs időszakon kívül is legyen rukkolám lefagyasztom, vagy oliva olajjal, olajosmagokkal pestot készítek belőle, aromája így nem változik.

14 megjegyzés:

  1. Szia Kertészlány.Csodaszép a fejléced,az egyik kedvencem a levendula.

    VálaszTörlés
  2. Szerintem égett gumira emlékeztet az íze meg az illata, de én pl szeretem :)

    VálaszTörlés
  3. Nagyon szépen köszönöm:) nekem is az egyik kedvencem a levendula, a másik a liliom. Indítottam egy virágoskert blogot is elérhetősége: http://liliomkert.blogspot.com/ ha van kedved nézd meg:)

    VálaszTörlés
  4. Szia Mandy, először nem szerettem a borsmustár ízét, mert nagyon keserű fajtát kóstoltam, de a férjecském imádta és ezért hozott rucola magot, amit elvetettünk és zsengén, frissen már nagyon finom volt. Az égett gumit még nem kóstoltam, de a szagát utálom:)

    VálaszTörlés
  5. Szia Mandy, sok sikert hozzá:) egyébként csoda növény ez a rucola a palánták közzé szórtam magokat, (hogy jó sűrű legyen) 2 azaz két nap alatt kikeltek!!!

    VálaszTörlés
  6. Szia Kertészlány.Olvasom az összes blogod,mert szeretem a gondolataidat.A kertészkedésedet nyomon követni pedig igen élvezetes szemnek és léleknek egyaránt.

    VálaszTörlés
  7. Szia Liza, nagyon köszönöm kedves szavaidat, a kertészkedésbe teljesen beleszerettem, de ezt a boldogságot megosztani veletek a blogokon, szintén nagy öröm:)

    VálaszTörlés
  8. Kedves Kertészlány! Csodálatosan szép a fejléced! Olvastam, hogy a borsmustárt berakod fagyasztóba. Felengedve milyen lesz? lehet még salátába rakni vagy inkább csak fűszerezésre lesz jó?

    VálaszTörlés
  9. Szia Új vendégem!
    Még fagyos állapotban összemorzsolom és olajba keverem, így adom a salátákhoz, a kifőtt tésztához, vagy a sültekhez. Sajnos a fagyasztás után nem marad ropogós, de így az íze megegyezik a friss rukkoláéval.

    VálaszTörlés
  10. Fordult már elő veled olyan, hogy a szokásosnál keserűbb/csípősebb lett? van ötleted, hogy mitől lehet ez? vagy csak a fajta lenne ilyen?

    VálaszTörlés
  11. Szia "Névtelen"
    A fajta is számít, az u.n. vad borsmustár (rukola) szerintem lágyabb ízű. De pl. a tavasszal és késő ősszel hozott hajtások kellemesebb ízűek, mint a nyári levelek. Én nyáron a sötétzöld erős leveleket nem szeretem nekem túl intenzív az ízük! Nálunk most is van a hó alatt borsmustár, nagyon finom zsenge és kellemes ízű. Szeptember végén vetettem el a magokat. De ha nyáron hagyjuk felmagozni, akkor a magok kb. szept. -okt-ben kikelnek, és egész télen van friss salátád! De cserépbe is lehet tenni ablakba max 1 hét és kihajt!

    VálaszTörlés
  12. A baratnomnek van a kertjeben rukkola, pici kis zsenge meg, azonban ok nem szeretik az izet. felajanlotta h nekem adja. kikene szedjem s atultessem az en kertembe (megjegyezem h en imadom az izet). vajon megmaradna? S ha cserepben tartjuk a lakasban, a cserep mekkora kene legyen? koszonom elore is. nalunk sajnos nem talaltam az uzletekben magokat (erdelyi vagyok)

    VálaszTörlés
  13. Ha már nagy a növény, kevés az esélye, hogy megmarad. A rukkola termesztése és a viselkedése is hasonló a retekéhez, jobban szereti, ha helyre vetik, nem szereti az átültetést, a magtermése is olyan, és annyi idő alatt csirázik, mint a retek. Ha a barátnőd nem akarja kiirtani a kertjéből, augusztusban lehet róla magot gyűjteni, (rengeteg magot termel)! Ha cserépben akarod nevelni jobb a téglalap alakú virágláda, mint a cserép. Ekkor kb.: 1 cm2 –re szórj 1 szem magot így sűrű lesz, de mint a metélő petrezselymet mindig visszavághatod, és ő újra hoz neked leveleket.

    VálaszTörlés

Related Posts with Thumbnails